سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سد گوران قشم

 

سد گوران قشم 

 

یک سد تاریخی به نام گوران که در 87 کیلومتری جزیر? جذاب قشم قرار دارد و کارشناسان معتقدند پی این سد ، برای دور? هخامنشیان و تاج آن برای زمان ساسانیان بوده است .

از آنجایی که آب شیرین در جزیر? قشم ارزش بسیار بالایی را دارد مردمان این جزیره استفاده مناسبی از این مای? حیاتی می کنند و از الگوهای زندگی قرار داده اند. به طور مثال سد گوران که بسیار قدمتی و از دوران حکومت ساسانیان می باشد.

این سد زیبا در روستای جذاب گوران قرار دارد .این روستای جذاب در ساحل شمالی جزیر? قشم و در 80 کیلومتری این شهرستان و در انتهای غربی جنگل حرا واقع شده است . گوران از کلم? گبران گرفته شده و به احتمال زیاد محل سکونت زرتشتیان در قدیم بوده است . وجود قایق ها و لنج های ماهی گیری و موتورهای مسافربری و باری که مردم از آن استفاده می کنند به وسیل? استادکاران و کارگران قشمی ساخته شده است . از قدیمی ترین مشاغل این جزیره لنج سازی می باشد طوری که نسل به نسل بین مردم انتقال پیدا کرده است این روستا که از بزرگ ترین مرکزهای تولید و ساخت لنج سنتی در ایران است این قایق ها و لنج ها بین جزیره ها و بندرهای ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و در بعضی سفرهای طولانی به هند و آفریقا هم مورد استفاده قرار گرفته است .

این لنج ها را شناور طراحی می کنند و مواد مورد استفاده اولیه در ساخت لنج را می توان چوب ساج ، منتیگ ، فینی ، جنگلی و تن? درختان محلی که به نام کرت ، کهور ، کنار و تن? درختان غیر محلی که به نام توت و چنار نام برد و وسایل های فلزی هم مانند پیچ و مهره ، میخ، که در ساخت لنج استفاده می شود و این میخ ها از اصفهان تهیه می شود 

از مواد تزئینی و تقویتی که برای مستحکم شدن و دوام بیشتر و زیبایی لنج استفاده می شود روغن کنجد و نارگیل است که آن را به پنبه آغشته کرده، که در اصطلاحات به آن کلفات می گویند . استادکاران پس از آن که لنج را می سازند ، پنبه ها را به روغن کنجد آغشته کرده و در درزهای لنج قرار می دهد و بر روی آن قیر اندود می کند تا سوراخ های لنج را بپوشاند که آب به آن نفوذ نکند . زمانی که طول می کشد تا یک لنج را بسازند  و مورد استفاده قرار دهند، بین 1 الی 2 سال می شود .

وقتی قصد دارید که به قشم سفر کنید، باید بدانید که می توان بیمه حوادث برای فعالیت های پرخطر که یکی از آن ها سفر به مناطق ناشناخته است استفاده کرد.