سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسیب صنعت گردشگری از ویروس کرونا

شاید کمتر کسی در سال 2019 در صنعت گردشگری فکر می کرد که قرار است سال جدید را با یک تعطیلی همه جانبه در زمینه مسافرت شروع کند. بسیار ناگهانی روی داد. شیوع ویروس کرونا، با توجه به ماهیتی که این بیماری دارد و لازم است که همه از هم فاصله داشته باشند و اصطلاحاً فاصله گذاری اجتماعی اتفاق افتاد، بنابراین مسافرت و تفریح کردن به عنوان یک حرکت جمعی، اولین صنعتی بود که تحت الشعاع قرار گرفت.

شرکت های هواپیمایی، عملاً تعطیل شدند. و بسیاری از پروازها لغو شد. هتل ها به یکباره با کنسلی مواجه شدند و بسیاری از آن ها مجبور شدند تا کارمندان خود را اخراج کنند. همین مسئله باعث بیکاری نیروهای بعضاً زبده در صنعت گردشگری شد. از طرف دیگر، اینکه چشم اندازی هم برای رفع مشکل وجود نداشت، اوضاع را کمی پیچیده کرد.

همچنین مردم عادی هم که هر از چندگاهی هوس مسافرت به سرشان می زد، با توجه به شرایط قرنطینه و تعطیلی کسب و کارها، با درآمد کمی که مواجه شدند، مجبور شدند تا با کاهش هزینه سفر در سبد اقتصادی خانواده ،عملاً مسافرت های خود را به بعد از بهبود اوضاع اقتصادی خود موکول کنند.

البته اگر اخیراً سری به سایت بوکینگ که رزرو هتل ها را انجام می دهد، بیاندازید کمی هتل ها توانسته اند با راهکارهای بهداشتی و تمهیداتی که در زمینه فاصله گذاری اجتماعی اندیشده اند، کمی جان تازه ای بگیرند و کم کم رزرو هتل ها انجام می پذیرد. 

همچنین مسافرت های با هدف تجاری، باید راه بیافتند تا اقتصاد دنیا بیشتر از این دچار آسیب نشود. به همین خاطر برخی از پروازهای بین المللی راه اندازی شده است. خوب بالاخره شخصی که پرواز می کند، احتیاج دارد تا در مقصد مدتی اقامت داشته باشد. بنابراین اقامتگاه ها هم توانسته اند تا حدی خود را بازیابی کنند.

البته که دنیا دست به دامان پزشکان و سازمان بهداشت جهانی است تا بتوانند زودتر واکسن کرونا را شناسایی کنند. از همین الان چشم انداز روشنی برای سال 2021 در زمینه صنعت گردشگری و مسافرت پیش بینی می شود. که البته برای برگشتن به حالت عادی، کمی بیشتر زمان خواهد برد. اما بالاخره مصونیتی که واکسن در افراد ایجاد می کند، می تواند محدودیت هایی را که به وجود آمده بود تا حد زیادی برطرق کند.

البته باید دید اقتصاد خانواده ها در سراسر جهان چگونه پیش خواهد رفت. چرا که در سبد اقتصادی یک خانوار، مسافرت بعد از اولویت هایی نظیر خوراک و پوشاک و مسکن قرار می گیرد، بنابراین باید دید که آیا اقتصاد جهانی توانایی بازیابی خوب خود را در کوتاه مدت خواهد داشت یا خیر. اگر بتواند به راحتی خود را بازیابی کند، می توان امیدوار بود که در صنعت گردشگری بارقه هایی از امید در سال 2021 پدیدار شود.

باید دید در کشور ما ایران، با توجه به شیوع گسترده کرونا، چه زمانی آرامش حکم فرما خواهد شد. البته که در این مدت کاهش ارزش پول ملی ایرانی ها هم در مسافرت های آینده آن ها تأثیر گذار خواهد بود.

البته شاید با شروع مسافرت ها، با افزایش تقاضا برای اسکناس ارزی، قیمت دلار باز هم بالا و بالاتر رود. که در آن حالت، قدرت خرید مردم ایران برای مسافرت باز هم دستخوش تغییر خواهد شد.