سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره ترمز ABS

 

 

ترمز ABS

اتومبیل هایی که ترمز ABS ندارند ،زمانی که راننده در یک جاده خیس و لغزنده پا روی پدال ترمز می گذارد ،چرخ ها قفل می شود و راننده، اتومبیل را نمی تواند کنترل کند و باعث چپ شدن و یا سر خوردن اتومبیل می شود.

رانندگانی که دارای تجربه طولانی هستند به خوبی می دانند برای این که چرخ های اتومبیل شان روی زمین خیس ،سر نخورد ، لازم است با سرعت مجاز حرکت کنند که نیاز به ترمز شدید نداشته باشند و اگر زمانی نیاز به ترمز شدید شد ، لازم است ترمز را پی در پی فشار دهند و رها کنند تا چرخ ها قفل نشود.

علت طراحی ترمز ABS   برای کنترل ترمز اتومبیل می باشد . با ترمز ABS   دیگر نیاز به فشار آوردن پی در پی در ترمز نیست . ترمز ABS  به صورت اتومات این کار را انجام می دهد.

در واقع تعریف ترمز ABS  به این صورت است ، که در زمان ترمز کردن، به وسیله کنترل فشار، هیدرولیک در کمتر از 1 ثانیه بین لنت با دیسک ارتباط برقرار می کند و مانع از قفل کردن چرخ ها می شود.

ترمز ABS  بیشتر در جاده های خیس و لغزنده خوب عمل می کند. از مزایای ارزشمند ABS  میتوان گفت که به طور دائم ،کنترل الکترونیکی روی خود دارد.

بر روی صفح? نمایش دهند? روبروی راننده یک لامپ برای هشدار به راننده ،قرار داده شده است که کلم? ANTI-LOCK  و یا ABS  نوشته شده است و اگر مشکلی برای ترمز ABS  ایجاد شود این لامپ روشن می شود.

زمانی که خودرویتان را تازه روشن می کنید این لامپ حدود 3 ثانیه روشن می شود . در واقع سیستم الکترونیکی در حال کنترل کردن خودش می باشد و زمانی که لامپ خاموش می شود سیستم عملکرد درست خود را بدست آورده است .

مزایای ترمز ABS

1. کم کردن خطر ترمز و بالا بردن تعادل اتومبیل در جاده های خیس

2. بالا بردن کنترل فرمان

3. کم شدن لرزش لاستیک

4. تعادل اتومبیل در جاده های ناهموار در زمان ترمز شدید

نکته : ترمز های ABS در هنگام ترمزگیری شدید، صدای بلند و لرزانی را بوجود می آورد و این صدا در درون اتومبیل هم نفوذ پیدا می کند . بعضی از افراد راننده چون تجربه ترمز شدید ندارند، امکان دارد به اشتباه بیفتند و فکر کنند در داخل اتومبیل یک چیزی در حال خرد شدن است و دیگر از فشار دادن پا بروی پدال دست بردارند.

ترمز ABS  از ایمنی بالایی برخوردار است با این حال راننده نباید از قوانین سرپیچی کند و با سرعت بالا و رعایت نکردن فاصل? ایمنی در پیچ ها وارد شود. همانطور که می دانیم کیفیت خودرو یکی از عوامل تأثیرگذار در قیمت بیمه شخص ثالث هم هست.